Halve finale goede leerschool voor coach!

Zaterdag 14 maart traden Loek, Janneke, Adriaen, Anna en Joeri aan in Emmen voor de halve finale van de NOSBO-schoolschaakkampioenschappen (officieus de finale van Drenthe). Het toernooi was prima georganiseerd in De Brink in Emmen. Wedstrijdleider was Heinse van Houten van stichting Prechess.

Ze speelden allemaal de hele dag goed. Zelfs Anna, die eigenlijk ziek was maar erg graag mee wilde doen, won twee partijen. Er werd overtuigend gewonnen van Paul Kruger, Kloosterveen, Parkschool en Lisdodde.

Tegen de latere winnaar Kloostertuin won Loek op bord 1 binnen vier minuten overtuigend met een zeer artistieke aanval. Uiteindelijk ging zijn tegenspeler Jonathan Sloots mat door twee diagonalen (dame en loper). Janneke speelde goed tegen Bo Zuidweg, maar moest uiteindelijk het onderspit delven (haar eerste en tot nu toe enige verlies van de in totaal vijftien officiële schoolschaakpartijen). Op bord 3 en 4 hadden we tegen deze school nog niet veel in te brengen. U leest het goed, ik zeg nóg, want het startschot voor het schoolschaken op De Eshoek wordt pas volgende maand gegeven.

Tegen de andere sterke kandidaat Theo Thijssen 1 werd weer op bord 1 en 2 gewonnen, zodat het uiteindelijk 2-2 werd. Op dat moment stonden we zelfs tweede! We moesten aantreden tegen het voor ons bekende Ter Borch. Janneke won toch vrij eenvoudig van Kees Verstappen op bord 2, Anna had verloren op bord 4 en op bord 3 werd mat gegeven, ik feliciteerde Adriaen die mij gewoon de hand schudde. Op het scoreformulier stond 2-0 voor ons. Willem Mooibroek bood remise aan op bord 1. Loek vroeg netjes aan mij: "Mag ik dit aannemen?". Materieel gezien was het gelijk, maar Willem had een lelijke dubbelpion en zijn koning stond daardoor minder veilig dan die van Loek. Dus zwart stond beter. Omdat de score dan 2½-1½ voor ons zou worden, antwoordde ik dat hij het mocht aannemen. Dat gebeurde en tot mijn stomme verbazing gingen de Terborchers triomfantelijk de zaal uit met "we hebben gewonnen met 2½-1½" want, zo werd er gezegd: "Op bord 3 had Ter Borch gewonnen"! Adriaen bekende dat hij inderdaad verloren had en het stond dus verkeerd op het scoreformulier.

Dus....enfin. We werden dus vierde in plaats van tweede (zonder beker). Gelukkig vonden de spelers het niet erg. Janneke (één verliespartij) en Loek (twee remises) scoorden 6 punten individueel, dit in tegenstelling tot de Sevilla-tabellen op de website! Daarentegen scoorde Adriaen, die overigens goed speelde hoor, zeker geen 5 punten. We gaan in ieder geval naar de finale. De coach is gewaarschuwd en houdt nu zelf goed de score en het scoreformulier bij!

Harener basisscholen eindigen in middenmoot Ommelander halve finale

Op dezelfde zaterdag werd in sporthal De Mencke in Uithuizen de halve finale gespeeld van de geplaatste achttien Groninger scholen (behalve de stad-Groninger). De Harener scholen, deze keer de Peter Petersenschool (PPS), de Sint-Nicolaasschool en De Linde (op een wild card!), deden voor dit seizoen voor het eerst mee met de Ommelander halve finale, voorheen werd gestreden met de scholen uit de Stad.

De PPS, met Lukas, Joppe, Lotus (die de vrijdagavond ervoor nog op de schaakclub was komen oefenen), Douwe en Jens in de gelederen schoot uit de startblokken met 3-1 overwinningen op De Fontein 2 en de Tiggeldobbe.

In de derde ronde mochten ze toen plaatsnemen aan de eerste rij tafels tegen een sterke school: De Borgstee uit Grijpskerk onder de bezielende leiding van Wout Admiraal. Het werd een bijna memorabele wedstrijd, waarin goed schaak te aanschouwen was, áls Jens zijn goede stelling had weten te verzilveren. Nu het werd een 3-1 verlies, maar dat was er één met opgeheven hoofd.

In de 4e en 5e ronde werd er verloren van de uiteindelijke winnende school De Zaaier uit Delfzijl (met als trainer Geon Knol die ook nog kwam kijken) en gelijkspel tegen Sjaloom. En je zult het altijd zien, dan kom je uit tegen een andere school uit Haren: De Linde, die langzaam naar boven waren geklommen.

Het werd een spannende strijd die in 2-2 eindigde met goede winsten van Lukas en Jens. Douwe speelde een spannende partij tegen zijn unihockeyteamgenoot (!) Lukas Kielman, maar Lukas kon op het eind toeslaan. In de 7e en laatste ronde was er nog een Harener onderonsje: de Sint-Nicolaasschool won van De Linde en werd daardoor de beste Harener school met een zevende plek (vier overwinningen en drie nederlagen). Topscorer van de Sint-Nicolaas was Chiem Tjebbes met 4½ uit 7.

De Linde werd veertiende en de PPS elfde door een 3-1 nederlaag tegen De Borgstee 2. Lukas was de uitblinker van de PPS met een score van 6 uit 7 en was daarmee een van de beste eerstebordspelers. Jens liet fantasievol schaak zien, soms met nét één onachtzaamheidje, en scoorde goed met 4 uit 7. Maar ook Joppe, Lotus (als ze eenmaal goed stond, liet ze niet meer los) en Douwe (moet niet denken dat hij altijd met herdersmat wint :-) ) lieten dapper schaak zien.

Complimenten aan Erick Erdtsieck en Arend Bensink, die alle uitslagen en standen bijhield, van ScepU voor de goede organisatie!

Foto's: Joyce Haas (foto's PPS) en Jan van Os (foto De Eshoek)