Het is wethouder van sport Mariska Sloot die afgelopen vrijdag op galante wijze de openingszet verricht aan het bord van Jonas Hilwerda (Staunton) en Lodewijk van Vliet (De Paardensprong). Eevn daarvoor was ranja en cake of Groninger koek uitgedeeld aan alle deelnemers (perfect verzorgd door het Postillion).

De finale van de Noordelijke Jeugd Competitie (die in oktober was gestart) tussen Staunton en De Paardensprong eindigde in een overtuigende 3½-½ overwinning voor Staunton met winstpartijen van Jonas Hilwerda, Luca Petrelli en Jan van Reijendam; de partij tussen Thijmen Nawijn en Martijn van Nimwegen eindigde in remise. Hiermee prolongeerde Staunton zijn 1e plaats van vorig seizoen: proficiat!

Haren 1 trad om de 3e plaats tegen een bekende en geduchte tegenstander die we al eerder waren tegengekomen in groep A: Gorredijk. Na een gelijkopgaande openingfase wonnen Thomas en George van hun tegenstanders Harm Jan Kootstra en Jelder Visser. George volgens mij na een gedegen partij, Harm Jan deed vlak na zijn remiseaanbod een zet die groot materiaal verloor. Vincent werd tegen Wessel Meijer actief met een toren op de 7e rij maar die werd even later ingesloten. Met een kwaliteit achter lukte het Vincent niet om een remise te bereiken. Joris ten slotte, die kwam tegen Ruurd de Jong steeds beetje bij beetje beter te staan en hij trok het eindspel dan ook naar zich toe.
Een 3e plek voor Haren 1, mooi gedaan.

Haren 1                            1208-Gorredijk              968 3-1
1.Thomas Wigmans                     1480-Harm Jan Kootstra     1133 1-0
2.George Scharke                     1230-Jeldert Visser        1093 1-0
3.Joris Spanjer                      1097-Ruurd de Jong          970 1-0
4.Vincent Richtering Blenken Raaijen 1026-Wessel Meijer          675 0-1

Persoonlijke scores Haren 1:
Thomas Wigmans                     3½ uit 5
George Scharke                     3½ uit 6
Joris Spanjer                      5½ uit 6!
Vincent Richtering Blenken Raaijen 3½ uit 6
Loek van der Hagen                 1  uit 1

De wedstrijd van de avond? Die was die om de 7e plaats tussen Haren 2 en onze vrienden van ScepU uit Usquert. Aan bord 1 leek Loek moeilijk te staan tegen Edgar Muradian, maar hij wist zich redelijk los te werken. Maar uiteindelijk moest hij naar achteren en kon groot materiaalverlies niet meer voorkomen. Maar Janneke scoorde op bord 4 tegen, ze versloeg Joppe Kok door nauwkeurig te spelen en alle verwoede pogingen van Joppe op te vangen.
De partijen tussen Tim en Silke Kok en die tussen Bart en Joost Bensink eindigden na interessante strijd in remise. 2-2, snelschaken!

Omdat bij een gelijkspel het laatste bord van de reguliere wedstrijd afvalt (winst Janneke), moesten we de snelschaakmatch zien te winnen om 7e te worden. Het was al laat geworden voor Loek (en morgen stond de GP Bob Romijn ook weer op het programma) en hij was al naar huis gegaan met vader Stephan.
We begonnen dus met een 1-0 achterstand. Maar zie daar, al snel wonnen Janneke ("Ik kan niet snelschaken") en Bart hun partijen van Joppe en Joost door gewoon goede zetten te doen! Dus kwam alles aan op de partij van Tim tegen Silke: bij een remise of winst van Tim zouden we de wedstrijd winnen. En Tim speelde fantastisch en bracht Silke in grote moeilijkheden en in tijdnood. Met nog iets van 5 seconden op de klok sloeg Tim met zijn zwarte h-pion de toren van Silke op g1, met schaak (de witte koning kon geen kant meer op), maar de pion moest nog wel even een dame worden... Die dame zag Tim niet zo snel en dus drukte hij maar alvast de klok in... Maar dat betekende dat hij zijn zet niet helemaal had voltooid en Silke de partij kon claimen (de regels waren voor de snelschaakmatch uitgebreid uitgelegd)... Sportief als hij is, feliciteerde Tim Silke, maar hij kon wel door de grond zakken... Alle complimenten hoor Tim voor je goede spel!

Lees ook het verslag van Erwin Kok van ScepU.

ScepU              956-Haren 2               709 2-2 2-2
1.Edgar Muradian    1420-Loek van der Hagen    819 1-0 1-0R
2.Silke Kok          987-Tim Bredek            774 ½-½ 1-0
3.Joost Bensink      833-Bart Siebring         713 ½-½ 0-1
4.Joppe Kok          583-Janneke van der Hagen 531 0-1 0-1

Persoonlijke scores Haren 2:
Loek van der Hagen    1  uit 4
Tim Bredek            2½ uit 6
Lukas Petzinger       1½ uit 5
Bart Siebring         1½ uit 3
Janneke van der Hagen 1  uit 2
Jesper Spanjer        0  uit 2
Jibbe Blanksma        0  uit 2

este score meisjes:
1.Gerbrich Kroon (Ten Boer 1) 4
2.Silke Kok (ScepU)           3½
3.Marrit Adema (MSV)          2

Beste score jongens:
1.Daan Noordenbos (Ten Boer 1)         5½
  Joris Spanjer (Haren 1)              5½
  Martijn van Nimwegen (Paardensprong) 5½
  Thijmen Nawijn (Staunton)            5½

Alle scores, gedetailleerde uitslagen en de eindstand zijn te vinden op de speciale NOSBO-pagina.

Foto's: Marcel Spanjer, zie ook zijn fotoalbum.