Veel kinderen vonden in deze Sinterklaastijd nog de weg naar de schaakclub Haren om deel te nemen aan al weer ons tweede Grand-Prix toernooi. Met nog iets meer deelnemers dan de vorige keer, nl. 75, was de bezetting prima.
Voor alle uitslagen van het toernooi: klik hier.
Voor alle foto's van het toernooi: klik hier  (Als je op de foto zelf klikt, krijg je de foto in een nieuw venster op groot formaat.)

Zeven groepen speelden in de grote speelzaal.

De A-groep speelde met meer bedenktijd in een aparte ruimte.
Nieuw was dat ook de twee jongste groepen een aparte ruimte hadden. Dit idee was ontstaan omdat zij eerst in een sneller speeltempo zouden spelen. Toen de groepen op het laatste moment aan de zaal nog met spelers werden aangevuld, kregen zij toch het gewone speeltempo. Maar zij speelden op deze manier heel rustig onder leiding van Gerard de Wit. Dat kwam hun concentratie ten goede.
.
Of het nu kwam door deze nieuwe indeling of dat het kwam doordat we ons aan de nieuwe NOSBO-regels probeerden te houden, zeker is dat er de eerste 4 rondes erg rustig geschaakt kon worden. Ouders en andere begeleiders bleven in het middenpad en voor gesprekken kon men terecht in de kantine. De wedstrijden verliepen vlot en we liepen zelfs iets in op het tijdschema.
Later op de middag werd het onvermijdelijk toch weer wat rumoeriger.
De komst van de bekers trok veel aandacht.

Toen alle partijen bijna gespeeld waren, arriveerde er een Zwarte Piet. Hij bleek te kunnen schaken! Nu ja, wat heet kunnen schaken? Hij daagde brutaal één van de deelnemers uit. Toen bleek dat Piet nog wel wat schaakregels moest leren.

Bij de prijsuitreiking zorgde Piet ook voor afleiding. Op een gegeven moment  zat hij met een heleboel kinderen onder de prijzentafel. Uiteindelijk kwamen de bekers toch bij de winnaars terecht en niet bij Piet die vond dat hij ook wel een beker mocht.
Frederieke Klopstra van SC v.d. Linde uit Winschotenn won het toernooi.

Zij won in de A-groep de eerste prijs met 4½ uit 5. Het andere meisje in de A-groep, Sylvia van der Werff laat ook vaak van zich horen, maar vandaag kon zij het niet opnemen tegen haar concurrenten. Gertjan Haan en Kenneth Muller moesten vluggeren om de tweede en derde prijs. Gertjan won en werd zo tweede.
In de B-groep werd Aafko Boonstra eerste met 5 uit 7. Ook daar moest worden gevluggerd om de tweede en derde prijs. Jorden van Foreest won van Gerbert Leeftink en werd zo tweede.
Alle groepen waren spannend. Geen enkele nummer één ging met een volledige score naar huis al verloren sommigen maar een half puntje.
Hoe spannend het kan zijn blijkt wel uit het verslag van Eric van Kuiken. Hij had zijn primeur als tafelleider en begeleidde groep H:

"Nadat de eerste paar ronden rustig verliepen en de krachtverhoudingen vorm begonnen te krijgen, leek het een tweestrijd te worden tussen Thomas en Daan. In hun onderlinge wedstrijd won Daan en hij kwam daarbij op voordeel terwijl zij tot dat moment evenveel punten hadden.
Maar ondertussen kwamen zowel Pieter als Tycho, nadat zij beiden hun eerste partij hadden verloren, sterk op. In de zesde ronde pakte Pieter knap de winst in zijn partij tegen Daan en werd het helemaal spannend.
Onder al dit wapengekletter speelde Selina haar partijen heel rustig en had goed oog voor de tijd. Zo won zij van Patrick die door de vlag heen speelde. Patrick kon na een spannende partij die op een pat dreigde uit te lopen toch de winst pakken tegen Carlo. Carlo die op zijn beurt weer een punt tegen Selina wist te halen.
Het venijn zat hem uiteindelijk in de staart. Helaas voor Daan won Tycho hun onderlinge partij, waarbij plots Daan buiten de prijzen viel.
Pieter kwam daardoor op de derde plaats en Thomas won de eerste prijs op basis van het onderlinge resultaat tegen Tycho die tweede werd."

Hier volgt de eregallerij van de nummers één in de groepen:
Groep A: Frederieke Klopstra       (v.d. Linde)           4½ uit 5
Groep B: Aafko Boonstra               ((Groningen)         5 uit 7
Groep C:  Martijn Schaveling         (Assen)                  5 uit 6
Groep D: Lucas van Foreest         (Groningen)           6 uit 7
Groep E: Jordy Muus                      (Gorredijk)             6 uit 7
Groep F: Lisanne Waardenburg    (Kasteel)               6½ uit 7
Groep G: Chris Admiraal               (geen club)             6 uit 7
Groep H: Thomas van der Beek   (Assen)                    5 uit 6
Groep I:  Jan Hoekstra                   (Philidor)                  6½ uit 7
Groep J: Levi Nies                          (Paardensprong)    5½ uit 6
Allemaal nogmaals gefeliciteerd! Knap werk.

Alle bekerwinnaars, natuurlijk ook de nummers twee en drie, kwamen op de groepsfoto.