NK Snelschaken Jeugd: Loek verslaat twee keer de Nederlands kampioen en wordt vijfde en Janneke is vice-meisjeskampioen van Nederland!

Het is inmiddels traditie dat het NK Snelschaken voor de jeugd in Bunschoten gehouden wordt. Het clubhuis van En Passant zorgt voor een mooie ambiance. Er worden op zo'n dag veel potjes gespeeld. Eerst 9 ronden Zwitsers, waarna er gespeeld wordt in de finalegroepen. Nieuw dit jaar was dat er volgens het KNSB-beleid met increment (Fischer-klok) gespeeld werd. Het nieuwe speeltempo is 3 minuten per partij + 2 seconden per zet.
Ik kan me er één vergissen maar als het goed is deden dit jaar over het hele toernooi slechts vier meisjes mee.

Onder het mom van de olympische gedachte "Meedoen is belangrijker dan winnen", stimuleert de KNSB het vrouwenschaak en was er op voorhand een grote kans voor de vier om de titel Nederlands meisjeskampioene (verontschuldigend) op te halen. Helaas werd Janneke tweede bij de meisjes t/m 10 jaar (E-groep). Ze nam in een wel of niet gewonnen positie (volgens Loek wel maar volgens haar niet) remise aan van haar enige rivale die de ronde daarop – verrassend(!) – van haar broer won. Tja, Janneke vindt de gezelligheid van het schaken nog altijd het belangrijkste. Ik kan haar geen ongelijk geven. Janneke begon goed, scoorde in de voorronde 4 punten en stond daarmee toch knap 11e. Jammer genoeg kwam ze in de B-finalegroep tekort.

Loek is van nature geen snelschaker. Het zegt genoeg als ik zeg dat de jeugd van Schaakclub Haren in de interne competitie sinds zijn komst weer met de klok speelt, omdat men te lang op een zet van hem moest wachten. Des te beter was zijn prestatie, een vijfde plaats met voor hem alleen oudere en daardoor ook meer gewiekste tegenstanders. Hij speelde twee keer tegen Victor Muntean, de latere Nederlands kampioen, en won beide keren. "Die doet tenminste normale zetten," was zijn uitleg aan schaaktrainer Kees die ook afgereisd was.

O ja, we namen wel een prijs mee naar huis (een fles wijn) die papa won omdat hij eerste werd in de 'snelpapaschaakcompetitie'. Wij danken de organisatie: want daar was echt niks mis mee!

De foto's komen van de toernooisite en daar staan ook alle eindstanden.