Onlangs hebben we het oprichtingsbewijs van de Dam- en Schaakclub Haren gevonden en is bewezen dat de club op 2 september 1915 is opgericht.

Daarom bestaat op 2 september a.s. onze club precies 100 jaar en vieren we dit het hele jaar met allerlei activiteiten: houd daarvoor de website in de gaten!

Ook wordt elke week een verhaal of portret, met vaak een bijbehorende partij, op de site gepubliceerd uit het door Egbert Vos samengestelde en in 2011 uitgekomen jubileumboek Op een haar na eeuwig schaak... - Geschiedenis Schaakclub Haren 1915-2010:

In 2001 herinnert Bob Romijn Dr. R.A.J. Cremer:

"Op 1 januari 2001 is hij op 97-jarige leeftijd overleden. Ondanks het feit dat hij al lange tijd niet meer in staat was om onze clubavonden te bezoeken, is hij altijd trouw lid gebleven van onze vereniging. Daar was hij erg trots op, zoals hij mij zo'n 1½ jaar geleden vertelde.

Na praktiserend huisarts in Vlagtwedde te zijn geweest - Geert Drent als jongeman kende hem goed in die tijd - is hij na zijn pensionering in Haren neergestreken. Hij werd direct lid en was een trouw bezoeker van onze clubavonden. Daar in de jaren 60 Schaakclub Haren maar over één tiental beschikte, uitkomend in de promotieklasse, moest hij veelvuldig als invaller optreden maar was daartoe altijd bereid.

Opvallend is wel dat hij bij velen van ons, zelfs bij de dertigers, nog steeds in herinnering achter het schaakbord aanwezig was. Hij was nooit te beroerd om tegen de aanstormende jeugd van toen een partij te spelen. Eenmaal achter het bord gezeten was hij een en al concentratie en moeilijk te verslaan. Hij kwam tijdens het spelen zelden achter het bord vandaan om een gezellig praatje te maken. Het was altijd leuk om tegen hem te schaken, hij kon goed tegen zijn verlies en stak zijn bewondering voor het spel van zijn vaak veel jongere tegenstanders niet onder stoelen of banken."

Mark Kremer, die in de volgende aflevering in de schijnwerpers zal staan, herinnerde de heer Cremer in het jubileumboek gepubliceerde interview:

"Eén man op de schaakclub, wit haar, neuriede vaak (...) hij was tegen de 70 en een beetje dromerig."