Twee weken geleden speelden we met Haren 1 in en tegen Hoogeveen. Dit leverde een nipte nederlaag op met goede winstpartijen van teamleider Andreas Tasma en Gerard de Wit en remises van Paulo Valiente, Tomas Hiemstra en Kees Romijn. En als Anne Haitsma zijn aantrekkelijke stelling tegen Osama Sadallah tot een goed einde had weten te brengen, ja dan... Aandachtig toeschouwer bij die partij was Wim Hulsebosch.

Hij was in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw enkele malen clubkampioen van Hoogeveen geworden en in de jaren zeventig speelde hij voor de schaakclubs Almelo en Drienerlo, waar hij teamgenoot was van Anne Haitsma. En hij vertelde dat hij meespeelde in de promotiewedstrijd van het seizoen 1973-1974 tussen Almelo en Haren, gewonnen door Haren (met het nodige geluk, volgens Wim Hulsebosch) met 5½-4½.

Eenmaal thuisgekomen sloeg ik meteen het jubileumboek op (lees: raadpleegde de pdf van het boek) om te kijken wat over die wedstrijd vermeld stond. Zoekende in het pdf-bestand op 'Almelo' vond ik, behoudens een jeugdwedstrijd, niets. Vreemd. Toen toch maar in het boek gekeken bij het jaar 1973-1974. Daar had Egbert Vos keurig de volgende zinsnede uit het jaarverslag overgenomen: 'Het 1e tiental werd kampioen van de 1e klasse en bereikte via promotiewedstrijden tegen Philidor en Enschede de 2e klasse van de KNSB-competitie. Een uniek gebeuren in het bijna 60-jarig bestaan van onze club!' Een foutje dus en hierbij hersteld.

Wim Hulsebosch stuurde ook nog een krantenknipsel over de wedstrijd op. We zien in de opstelling van Haren: Otto Wassenaar, Riekent Jongman, Herman van den Bogaard, Joop Houtman, Leo van der Weele, Henny Prins, Bob Romijn, Jan Koudstaal, René van Iterson en Frans Stelling. Het eerste KNSB-avontuur was overigens maar van korte duur want er werd slechts één punt (een 5-5 tegen Unitas 2) behaald.