Onder een mooi zonnetje en met een licht briesje vond vanmiddag het 11e Koffiehuisschaaktoernooi plaats bij Café De Zaak. Met een mix van ervaren clubschakers, talentvolle jeugdspelers en schaakliefhebbers die eens een partijtje wilden schaken, was het goed toeven aan de Vondellaan in Haren.

Na vier partijen in beide groepen waren het uiteindelijk Joris Spanjer en Raoul Suurmeijer die mochten uitmaken wie er met de schaakklok naar huis zou gaan. Joris had daarvoor eerst moeten afrekenen met de 11-jarige Roan Wiersma (zie foto hierboven) uit de jeugd van Schaakclub Haren. Roan kwam door nauwkeurig spel heel goed te staan, maar Joris bood zoals altijd taai verweer. In een nog steeds iets beter staand paardeindspel ging Roan echter door zijn vlag... Alle complimenten voor het goede spel van Roan deze schaakdag, hij had zeker een finaleplaats verdiend.

De eerste finalepartij tussen Joris (links op de foto hierboven tijdens een andere partij) en Raoul eindigde in remise, waarna een armageddonpartij de beslissing moest brengen. Raoul lootte wederom de witte stukken, wat betekende dat hij - met meer bedenktijd - per se moest winnen. Het werd een spannende partij die in remise leek te eindigen, maar Raoul wist er toch een winnend pionneneindspel uit te peuren. En dus kon hij tevreden op de fiets huiswaarts keren met de schaakklok in de fietstas.

Volgende afspraak: zaterdag 3 september!

Finale
Raoul Suurmeijer - Joris Spanjer  ½-½
Raoul Suurmeijer - Joris Spanjer  1-0 (armageddon)

Groep A (4 ronden)        Groep B (4 ronden)
1.Joris Spanjer *         1.Raoul Suurmeijer   3½
  Roan Wiersma        3½  2.Dirk Jetten
3.Jan-Herman Rabbers        Gerben Pek
  Majid Hashemy       3     Remco Kieft        3
5.Ton Bontsema        2½  5.René Wiersma       2½
6.Thieme Dijksterhuis 2   6.Martin Goedhart
7.Jan Eikelaar        1½    Matthijs Eikelaar  2
8.Ruben Haan          1   8.Sem Kamp           1
9.Carla Graafland     ½   9.Gijs Nauta         0
10.Yarick Westein     0
*na beslissingspartij

Foto's: Marcel Spanjer, zie ook zijn fotoalbum.