Beste clubgenoot,

Het lijkt me hoog tijd om elkaar weer eens op een gezellige manier te ontmoeten, ook al moet dat nog online. Onlangs heb ik het uitstekende boek The Complete Chess Swindler, van David Smerdon, doorgewerkt en ik wil graag een aantal inzichten delen.

Zoals je weet is het belangrijk om verloren stellingen toch niet te verliezen, maar ook om de trucs te zien aankomen waarmee je tegenstander het objectief onvermijdelijke verlies probeert af te wenden. Smerdon heeft een diepe studie van dit wezenlijke onderdeel van het wedstrijdschaak gemaakt. Ik heb met databases alle behandelde fragmenten kunnen vinden en ze digitaal beschikbaar gemaakt in Lichess.

Op die manier is het met het boek erbij gemakkelijk om alle varianten door te spelen en kunnen er eigen analyses en opmerkingen aan toegevoegd worden. Het lijkt me leuk om je de werking te demonstreren aan de hand van een aantal spectaculaire voorbeelden van onwaarschijnlijke schwindels.

Ik geef de online en interactieve workshop op vrijdag 7 mei van 20.00-21.00 uur met mogelijke uitloop tot ca. 21.30 uur.

Hartelijke groet,
Vincent