Nu met partijfragment van Thomas Wigmans.
Voor de eerste competitiewedstrijd van Haren 3 moesten we naar Bedum spraken we af te vertrekken van het Haderaplein. Maar ach, wat is dat een groot plein. We hebben tot kwart over zeven gewacht op Anton Guinee, vergeefs. We zijn toen maar met vijf man in een auto vertrokken. Tot mijn verbazing troffen we in Bedum Anton. Hij was maar vertrokken toen hij ons niet had getroffen! Gelukkig maar. De wedstrijd was erg spannend. Uiteindelijk liepen we tegen een 4-2 nederlaag aan. Maar er had meer in gezeten.

Aan het eerste bord speelde teamcaptain Harry een goede partij tegen Luc Hofstra die zich in het Siciliaans wat passief opstelde.

Vincent Wolters speelde een rommelige partij waarbij het leek dat hij toch wel ging winnen. Hij raakte echter in tijdnood en raakte het sppor bijster. Echte een beetje een tegenslag.

Aan bord drie speelde Thomas Wigmans een geweldige partij tegen een tegenstander die twee honderd Elo punten meer heeft. Hij had zijn tegenstander volledig in de tang. Ten onrecht was Thomas bang voor de pionnenmeerderheid die zijn tegenstander had op de koningsvleugel. Hij speelde zijn g-pion op en gaf zo zijn tegenstander een gedekte vrijpion. Hij zag niet dat hij desondanks gewonnen stond en gaf remise. Jammer!

Peter Smits speelde sinds lange tijd weer een schaakpartij. Hij wilde eens wat anders spelen en ging Russisch op de e4 van zijn tegenstander. Het werd een ingewikkelde partij. Peter sloot zelf een toren in en verloor een kwaliteit. Maar hij vocht goed terug en wist uiteindelijk remise te bereiken.

Enric kreeg een Boedapestergambiet voorgeschoteld. Enric is nog niet zo lang aan het schaken en moest de opening achter het bord bedenken. Dat ging helaas mis en Enric verloor kansloos.

Anton Guinee bouwde met zwart een leuke drukstelling op. Zijn tegenstanderder bouwde een truk in de stelling: dame op c2, loper op b1, pion op e4. Anton overzag dat na e4-e5 hij de keuze had: stukverlies, mat of opgeven. Hij koos voor het laatste.

Zoals in de aanhef vermeld er had meer in gezeten. Ik rekende erop dat zowel Thomas als Vincent gingen winnen... Volgende keer beter!

Bedum 1671 Haren 3 1543 4 2
1. Luc Hofstra 1854 Harry Gielen 1805 0 1