De teams aan de start

Naar de match van het eerste team van Haren & Oostermoer tegen de koploper in de promotieklasse, Groninger Combinatie 4, werd reikhalzend uitgekeken. In de weken ervoor circuleerden e-mails met beschouwingen over de mogelijke tegenstanders en opstellingen. Nou, de verwachtingen werden niet beschaamd. Het werd een uitermate spannende wedstrijd die eindigde in een 4½-3½ overwinning voor de onzen.

Dat Groninger Combinatie deze pot serieus nam, bleek wel uit de opstelling. Omdat Johan Mostertman er de voorkeur aan gaf om te gaan biljarten, moest een invaller opdraven. Daarvoor werd een sterke speler bereid gevonden om aan het eerste bord plaats te nemen, Michiel Boekschoten. Michiel heeft niet veel gespeeld de laatste tijd. We waren benieuwd hoe dat zou uitpakken...

Bart Romijn Meine Straatman

We waren nog maar net begonnen en de eerste remise was een feit. Bart Romijn bood zoals zo vaak, al snel na het begin van de partij remise aan tegen Meine Straatman. Die had kennelijk ook wel oren naar een avondje toekijken en stemde in. Ik moet toegeven dat ik de partij niet echt heb gezien, dus wellicht was het gerechtvaardigd wat Bart deed.

Anne Haitsma Jaap Ham

De eerste die daarna klaar was, was Anne Haitsma. Anne mocht het opnemen tegen Jaap Ham. "Ham, gewoon H A M?" vroeg Anne aan het begin van de partij. Dat er nog mensen zijn die Jaap niet kennen... Anne kreeg met wit een Konings-Indiër tegen gespeeld met Pa6. Hij stelde zich solide op en creëerde een paard op b6 waardoor de zwarte vleugel lam gelegd werd. Aan de andere kant probeerde Jaap wanhopig een aanval op te zetten. Tevergeefs.

Loek van der Hagen Taco van der Poel
Loek van der Hagen Taco van de Poel

Loek van der Hagen speelde aan bord 2 tegen Taco van de Poel. Taco presenteerde Loek de Archangelsk-variant van het Spaans. Loek kende deze variant niet zo goed en zocht een weg door het labyrinth van mogelijkheden. Loek raakte verlamd door een paard zwart paard op f4 dat niet verdreven kon worden. Het werd de nagel aan de welbekende doodskist. In de partij-analyse is te zien dat Loek het een paar keer wat beter had kunnen doen. Maar hulde aan Taco die deze partij voortreffelijk speelde. Vond hij zelf trouwens ook...

Johan Meirink Eddie Janssen

Zo rond tien uur probeerde ik een inschatting te maken van einduitslag. Om eerlijk te zijn: ik achtte een gelijkspel het hoogst haalbare voor de onzen. Maar toen had ik er nog niet op gerekend dat Johan Meirink zomaar een stuk cadeau zou krijgen van Eddie Janssen.

Hans de Graaf Russell Spears

Hans de Graaf speelde een keurige remise tegen Russell Speers tegen een Catalaanse opening. De stelling was voortdurend vrijwel geheel gesloten. Het tekenen van de vrede kwam dan ook niet onverwacht.

Paulo Valiente Frans Vermeulen

Aan bord 3 mocht Paulo Valiente het opnemen tegen Frans Vermeulen. Paulo heeft al diverse openingen geprobeerd tegen e4. De laatste tijd probeert hij Owen's Defence uit (b6). Maar hier kreeg hij toch een miserabele stelling tegen Frans; ik gaf er geen cent meer voor!

Stelling na 15... Ke8-d8

Het was verbazingwekkend hoe lang Paulo dit volhield. Uiteindelijk ging hij door de vlag. In de analyse bleek dat hij zelfs een winstkans had gemist. Klik hier om de partij na te spelen

Andreas Tasma

De partij tussen Andreas Tasma en Daan Noordenbos was de meest bloedstollende van de avond. De opening was duidelijk voor Andreas. Maar toen moest het worden afgemaakt... Plotseling had Daan na een afwikkeling de dreiging van stukwinst:

Stellling na 22… d6-d5

Andreas ging flink aan het denken, wat nu te doen. Na ruim een half uur was hij er uit en wist stukverlies te voorkomen.

Stelling na 37... e3-e2!

Toen gebeurde er dit. In bovenstaande stelling kan wit niet Lxe2 spelen op straffe van Pe3 met torenwinst! Kxe2 werkt ook niet want na d1D Kxd1 volgt ook de vork Pe3+. Dus nu moest Andreas verder met een stuk minder i.p.v. een kwaliteit meer.

Stelling na 56. g5-g6

Gelukkig zag hij kans een vrijpion te maken die alleen ten koste van een stuk kon worden gestopt. Zo werd deze partij toch nog remise!!

Johan Klinkhammer Michiel Boekschoten

De partij tussen Johan en Michiel was de langste van de avond. Michiel offerde heel snel een pion in de opening. Hij kreeg weliswaar wat spel voor de pion, maar Johan wist zich staande te houden en won er nog een. Na een lange laveerfase trok Johan toch aan het langste eind. Zijn mooie vrijpionnen op de damevleugel waren uiteindelijk te machtig voor Michiel. In de analyse geef ik nog een paar verbeteringen. Een partij die solide door Johan werd gespeeld!

Klik hier om de partij na te spelen

Klik hier het foto-album te bekijken

Haren & Oostermoer   1784-Groninger Comb. 4   1810 4½-3½
1.Johan Klinkhammer  2044-Michiel Boekschoten 2014  1-0