We schrijven het schaakseizoen 1997/1998. Haren I komt uit in de KNSB-klasse 2A, waaruit het met 5 matchpunten degradeert. Ook Haren II speelt landelijk: in klasse 3B. Door een 5½-2½-overwinning in de voorlaatste ronde tegen WSG uit Winterswijk heeft het team zich nagenoeg veiliggespeeld.

In de Harener Toorn van juli 1998 staat het volgende verslag van Bob Romijn van de laatsterondewedstrijd in Nijmegen:

Hardenberg - Haren II

Met een beetje spanning in de benen gingen wij op weg naar Nijmegen voor de laatste (én gezamenlijke) ronde van dit seizoen. Om half tien stond een bus voor het station in Groningen gereed om met zes teams op pad te gaan. Voor haast alle teams stonden er veel belangen op het spel. Van de drie Unitas-teams kon Unitas I kampioen worden en Unitas II promoveren. SISSA moest van Amersfoort winnen om de kampioensvlag te kunnen hijsen. Ons 1e team zou bij verlies tegen Amstelveen en winst van Apeldoorn tegen VHS de klos zijn. Gelukkig was ons 2e haast veilig. Alleen bij winst van Drienerlo en WSG zouden zij degraderen.

Teamleider Bart had al weken problemen om een redelijk team op de been te brengen tegen het sterke Hardenberg, dat al zeker was van promotie. Jasper, die de laatste twee wedstrijden als invaller had aangevoerd, mocht van de KNSB niet spelen. Ico zat wegens vakantie ver weg en Eddy was verhinderd. Toen ook nog Aldert Jan niet kwam opdagen, werd het nog moeilijker. Dus moest Bart een beroep doen op Kees en mij.

Even kregen wij het nog benauwd toen wij zagen dat de kampioen Groningen II met wat invallers in de ijshockeyhal aantrad met o.a. aan bord 7 de pas 12-jarige Erik-Jan Hummel. Een groot talent met een 100%-score aan bord 1 bij de C-junioren én winaar van de B-groep van het weekendtoernooi van de SC Groningen!

In de beginfase liep alles naar wens. Kees was tegen de oude rot Klooster (1911) uitstekend uit de opening gekomen. Ik zat ernaast en keek ernaar en na 12 zetten was het gepiept: 1-0.
Wit: Kees Romijn
Zwart: D.K. Klooster

Slotstelling na 12. Pe5+

Bart, die meer beneden in de zaal te vinden was bij de wedstrijd Haren-Amstelveen II, kwam weer eens kijken om een zet te doen. Plotseling begon hij over een deal maken van 4-4. Ik moest dan als enige mijn partij opgeven en de rest zou dan remise maken. Gelukkig had Hardenberg daar geen zin in men wilde gewoon doorspelen. Maar zo langzamerhand zag ik wel dat wij de betere stellingen kregen.

Erwin en hadden mogelijkheden, bij Conrad was het onduidelijk. Bij Harry was, met aan beide kanten veel ruimte, veel mogelijk. Bart had al snel een remisestelling op het bord. Adriaan, tot nog toe weinig gespeeld en slecht gescoord, zat lekker fris te spelen. Alleen ik stond als enige minder.

Opeens gebeurde er van alles. Hoe het tot stand kwam kan ik helaas niet op papier zetten daar ik te veel met mijn eigen partij bezig was. Adriaan nam geen risico's meer en produceerde een remise: 1½-½. Kort daarna combineerde Harry zijn tegenstander weg en won: 2½-½. Ignace bleef niet achter en won ook: 3½-½.

Het zelfvertrouwen groeide en en voordat het 4e uur inging scoorde Erwin het beslissende punt: 4½-½. Wij keken elkaar aan: hoe is dit mogelijk? Waren het mysterieuze krachten in de sport? Onze tegenstanders hadden zeven wedstrijden gewonnen (alleen van Groningen II verloren) en waren compleet!

Na de 1e tijdscontrole verloor Conrad en bleven Bart en ik nog zitten met de stand 4½-1½. De spelers van Harenberg wilden naar huis maar hadden pech. Hun hoogste ratinghouder J. van der Veen (2098) nam geen genoegen met remise tegen Bart. Evenals mijn tegenstander Gerard van Otten die met zijn rating boven de 1800 zat.

Langzamerhand begon men om ons heen luidkeels te vluggeren. Ik had een stuk gewonnen maar tegen 3 vrijpionnen op de damevleugel. Op het nippertje had ik een matnet kunnen ontlopen en zo begon de a-pion te lopen. Mijn enige kans was het centrum en een vrije c-lijn voor mijn toren. Toen zijn toren al op 6 was gearriveerd speelde ik mijn pion naar e3 en het was uit. Inmiddels had Bart toch remise gekregen en zo werd het 6 - 2.                              Bob

Hardenberg         1948 - Haren 2           1877 2 - 6
1. K.P. Rooda      2047 - Erwin Heijnen     2024 0 - 1