Afgelopen maandagavond togen Jan, Matthijs, Kees & Wilbert naar het van de asielzoekersopvang bekende dorp Ter Apel voor de wedstrijd tegen Westerwolde. De eerste wedstrijd in de NOSBO-klasse 2B, die door corona in een kort tijdsbestek wordt afgewerkt, was met 1½-2½ verloren gegaan tegen Assen III.

Wilbert was op eigen gelegenheid al aangekomen bij speelzaal De Wilpskamp, in 1901 gecrëerd door bij een boederijtje een stuk aan te bouwen. De overige drie arriveerden even later en werden door ieder aanwezig lid van de thuisclub enthousiast begroet.

Nadat iedereen was voorzien van koffie en een koekje die later op de avond nog veelvuldig rondgingen, kon de wedstrijd beginnen. Matthijs, die als 16-jarige zijn externe debuut maakte, wist in zijn geliefde Sicilaanse opstelling met g6 al snel zijn stukken op gunstige wijze af te ruilen en de witte loper a2 buiten spel te zetten. Met een kwaliteit voorsprong voor Matthijs zette zijn tegenstander de stelling, maar Matthijs gaf slim zijn kwaliteit om af te wikkelen naar een glad gewonnen ongelijke lopereindspel. Knap gedaan van Matthijs!

Naast Matthijs zat Wilbert op bord 3 en hij zette zijn partij scherp met g4 en h4. Zijn tegenstander kwam niet goed onder de druk vandaan en Wilbert won niet in de aaval, zoals misschien te verwachten was, maar door in het eindspel een loper voor te blijven.
Jan trof met zwart de 91-jarige Luit Huls als tegenstander. Na een vrij gelijkopgaande strijd zag de heer Huls echter een batterij van dame en loper met mat als gevolg over het hoofd.
Kees had in Ferdi de Boer dezelfde tegenstander als zo'n vier jaar geleden. Die partij eindigde na een spannende strijd in remise, deze keer kende de partij dezelfde uitslag na een iets minder felle strijd. De Boer moest in de Italiaanse opening de zetten bijna allemaal zelf uitvinden en toen dat eenmaal was gelukt, werd het evenwicht nooit echt verbroken.

Een mooie overwinning met 3½-½ en na de vrolijke afscheidsgroet van de heer Huls - "Een goede reis verder" - vertrokken wij tevreden huiswaarts.

Westerwolde I        1426-Haren I           1508 ½-3½
1.Ferdi de Boer      1357-Kees Romijn       1693 ½-½