Bovenstaande bijzondere diagramstelling komt uit de partij van Paulo die hij afgelopen zaterdag speelde tegen Sandro Sweet in de wedstrijd in de 5e klasse A tegen Groninger Combinatie 5. Enkele zetten later kon hij het zwarte paard op b3 confisqueren en met zijn winstpartij had hij een belangrijk aandeel in het gelijkspel dat uiteindelijk op de borden kwam.

De wedstrijd in de benedenzaal van het Denksportcentrum begon slecht, al had uw verslaggever dit pas laat door. Emiel bokte al in de opening een stuk weg - "dit is me in de veertig jaar dat ik al schaak nog nooit overkomen" - en wat hij ook probeerde, zijn tegenstander liet hem geen kans. De partij was in hogere zin al snel afgelopen, maar Emiel wilde niet al vroeg opgeven en speelde nog lang door om het verlies te vewerken. Jan kwam met zwart in een scherpe stelling terecht tegen teamleider Roel Broekman. Wat is er precies allemaal gebeurde weet ik niet, maar toen ik keek was Jan bezig zijn dame te offeren tegen wat stukken. Roel omzeilde alles en gaf plots mat met dame en loper. Andreas moest even later genoegen nemen met remise in een partij waarin niet werd gerokeerd. Na wat tactische verwikkelingen had Andreas weliswaar een pionnetje gewonnen, maar zijn tegenstander had voldoende tegenspel in de counter.

Kees had ondertussen met zwart baldadig een pion geofferd om van zijn tegenstanders dreigende aanval af te zijn en dacht: nu gaan we echt schaken. Dat echte schaken kwam er ook op de koningsvleugel en Kees kon steeds meer druk uitoefenen op de zwakke pionnen aldaar. Op het moment dat hij blij was dat hij weer helemaal terug was gekomen in de partij, werd er remise overeengekomen. In de eindstelling bleek hij winnender te staan dan hij dacht, ook gezien de tijdnood van zijn tegenstander. Thieme moest even later zijn hoofd buigen voor tegenstander Edwin Schreuder. Een dubbele aanval op twee dubbelpionnen kwam Thieme niet meer te boven ondanks hevig tegenspartelen. Een mooi beeld was wel toen beide spelers vredig hun theezakje lieten leegdruppelen in hun theekopje...

Als u heeft meegeteld stonden we met 4-2 achter en was het aan Carla en Dirk de, op het eerste gezicht moeilijke, opdracht de zaak nog gelijk zien te trekken. Maar toen gebeurde er iets wonderlijks. Dirk stond na een interessante strijd minder en bood daarom toch maar eens remise aan. Zijn tegenstander speelde, zonder te overleggen met zijn teamleider, door en blunderde even later. Een meevaller voor Dirk en het team derhalve. Carla stond inmiddels prettig tegen Annelies van den Heuvel - de dames in beide teams speelden geheel toevallig tegen elkaar - en kon zonder risico op winst spelen. In een dame-eindspel met gelijke lopers pikte ze steeds meer pionnetjes mee en won de partij - na nog wel een onreglementaire damemanoeuvre - uiteindelijk fraai. En bracht zo een niet meer verwacht gelijkspel op het scorebord.

Zie ook het verslag van de tegenstander: GC 5 start met ups en downs tegen Haren 1

Groninger Combinatie 5 1691 - Haren 1             1613 4-4
1.Sandro Sweet         1862 - Paulo Valiente      1849 0-1