Opeens was daar het e-mailtje van de Competitieleider dat we nog in de race waren voor de Kruisfinales van de NOSBO-Viertallencompetitie. De Teamleider wist niet van het bestaan daarvan en zette daarna zijn beste beentje voor om het team vol te krijgen voor de laatsterondewedstrijd tegen Groninger Combinatie VI op donderdag 30 maart.

Dat lukte omdat Dido Kollen net als laatst in de KNSB-wedstrijd bereid was om mee te spelen.

De wedstrijd in het Denksportcentrum begon voortvarend voor ons. Henk Luijmes pakte in een quasi-praatschaakpartij een vergiftigde pion waarna Jan Eikelaar met een loperschaakje de witte dame kon confisqueren. Na ook nog een paardvorkje met kwaliteitswinst legde Henk zijn koning om:

Daarna gaf de Teamleider zijn partij remise na een interessante strijd waarbij er uiteindelijk niet meer inzat dan eeuwig schaak te houden met torens op de tweede rij. Ergens onderweg had hij het sterke ...Tc3! gemist.

Toen de Teamleider opzij keek ging hij ervan uit dat Tomas Hiemstra zijn partij naar winst zou voeren. Dat was echter gezichts- en stellingsbedrog want er stond een spannende stelling op het bord die nog alle kanten uit kon gaan. Zijn tegenstander miste in een scherpe stelling een afruil naar een gunstig eindspel. Zoals het ging bleef Tomas na enige verwikkelingen een stuk voor en was de teamoverwinning een feit.

Dido was op dat moment nog volop aan het strijden. In een interessante partij moest hij zijn dame offeren tegen wat lichte stukken en kon zijn tegenstander in de tegenaanval toeslaan. Eindstand 1½-2½ en tweede in de NOSBO Viertallen A.

Op dus naar de Viertallen Kruisfinales tegen Van der Linde I op vrijdag 14 april in Winschoten.

Groninger Combinatie VI 1329 - Haren I           1426 1½-2½

1.Maurits Brinkman      1459 - Tomas Hiemstra    1672  0-1