Akkrum_Brede_school.jpg

Maar uiteindelijk leverde de wedstrijd afgelopen zaterdag tegen Mid-Fryslân 1 in de fraaie door Kristinsson Architecten ontworpen Brede School in Akkrum geen enkele overwinning op. Wel zes zwaarbevochten remises en twee nederlagen, met dus een 5-3 verlies als gevolg.

Een van de remises die wel een overwinning had moeten zijn, was de partij op bord 2 van Kees tegen Erwin Koning. Als hij gewoon 34...Pc2 had gespeeld in plaats van het voor het publiek spectaculaire 34...Txc3?!, was de winst een kwestie van tijd geweest:

Paulo trof aan bord 1 de talentvolle en goed spelende Elise Knobbe tegenover zich. Hij kreeg uiteindelijk wel een iets beter toreneindspel op bord, maar dat was niet voldoende voor de winst.

Op bord 3 rokeerde Tomas met wit lang en tegenstander Jan Schadd met zwart kort. Dat betekent bijna altijd gegarandeerd spektakel en dat kwam er ook. Zijn tegenstander gooide er een stuk tegenaan om Tomas' stelling open te breken om daarna het stuk weer terug te pakken. Zwart moet gewonnen hebben gestaan, maar na een grote afruil bleef er een remisestelling over.

Carla speelde met zwart aan bord 4 en stond de hele partij gedrongen. Tegenstander Frank Schuurmans had in een dichtgeschoven stelling steeds de touwtjes in handen. Even leek Carla zich te kunnen bevrijden, maar toen dat ook niet lukte was kwaliteitsverlies onvermijdelijk. Haar tegenstander had ook nog een vrije a-pion die niet te stoppen was...

Jan speelde met wit op bord 5 een interessante partij. Zijn tegenstander Jelmer van Steinvoorn moest noodgedwongen de kwaliteit geven om spel te houden. Hij kreeg ook sterk een paard op c4 dat Jans stelling behoorlijk in de greep hield. Om nog een resultaat in de wedstrijd te behalen, moest Jan doorspelen en ging hij remise. Zijn opponent speelde het vervolgens sterk en Jan dolf het onderspit.

Wicher zat achter de zwarte stukken op bord 6 en zag zich ook al genoodzaakt om een kwaliteit te geven om op de been te blijven. Daarna volgde een bijzondere partij waarbij een hele tijd geen pion werd geslagen en uiteindelijk het evenwicht ook niet werd gebroken. Mede door deze remise kon Mid-Fryslân de zege veiligstellen.

Simon wilde zijn debuut niet ongemerkt voorbij laten gaan en gooide er met wit op bord 7 een gambiet tegenaan. Zoals het ging kwam Simons koning wel heel erg open en bloot te staan, maar op een of andere manier kon tegenstander Jesse ten Hoeve de winst niet vinden. Uiteindelijk eindigde de partij door een aangekondigde zetherhaling in remise.

Op bord 8 leek Martin met zwart op de winst af stevenen in een eindspel dame, loper en een vrijpion tegen twee torens en een paard. Toen zijn vrijpion maar niet verder kwam, werd remise overeengekomen.

Haren 1 staat veilig en beschut in de middenmoot van klasse 5A. Volgende afspraak is zaterdag 2 maart uit tegen Staunton Groningen 3.

P.S. In de Brede School van Akkrum is ook de ds. Hasperschool gevestigd. Zou deze dominee familie zijn van onze oud-voorzitter Pieter Sjoerd Hasper?